Sykkeltur - Slemmestad rundt

Tekst og foto: Ingrid Buck

Start gjerne nede i gamle Slemmestad sentrum utenfor Biblioteket. Sykle gjennom industriområdet og kjenn litt på dimensjonene på bygg og anlegg etter betongindustrien. Innerst i båthavnen er det flott utsyn over Oslofjorden og helt inn til hovedstaden

Fortsett forbi Portnerstua og gjennom den lille parken med gravemaskinen og ned til Sekkefabrikken Kulturhus.

Følg Boligveien bort til Slemmestadveien. Ta til høyre til Statoil, kryss veien og finn ny gruset turvei ved eika. Følg denne opp en bratt bakke og opp til den grønne parken og nyt utsikten!

Følg grusveien ned og bak Slemmestad Ungdomskole. Der er et nytt skateanlegg og en sandvolleyballbane.

Deretter sykler du forbi ballbingen ved Slemmestadhallen og det nye Geologifeltet (stopp og se på fossilene!) og inn på Snipeveien og videre ned til Slemmestad - veien. Ta til høyre, sykle ca 50 m langs Slemmestadveien og inn på Prestenga og hold til venstre. Ta deretter første gang/sykkelvei opp bakkene til høyre. Følg undergangen under Sundbyveien, inn i Lyngveien og til venstre langs Ødegårdslia ned til Slemmestad sentrum.

Sett fra deg sykkelen og ta deg en tur opp bak boligene på Odden og gjennom de gamle hageanleggene. Gå ned i fjæra og nyt bølgeskvulp, sand, steinstrender og nistepakke.

Email to a friend Email to a friend